Sunday, December 16, 2007

Resipi Ekspres: PUDING TRIFLE COCKTAIL

Lapisan 1:
Mula-mula susunkan kek swiss roll sebarang perisa kegemaran anda seperti pandan, vanilla atau coklat.
Tuangkan sirap buah-buahan cocktail ke atasnya untuk membasahkan kek swiss roll tadi.

Lapisan 2:
1 tin susu cair + 1 tin air + 7 sudu besar gula dididihkan dan dikacau dari masa ke semasa
Bancuh 4 sudu tepung kastad dengan 1/2 gelas air (kira-kira 200ml)
Bila bancuhan susu mendidih, masukkan bancuhan kastad dan perlahankan api, kacau hingga pekat sikit dalam 4-5 minit
(Aku pernah buat silap dulu-dulu sebab masukkan terus tepung kastad dalam susu, tak dibancuh dengan air dulu. Hancuss.. cair je jadinya kastad tu. Dah la buat kat rumah mak mertua.. he he.. kuang-kuang, nasib baik mak mertua sporting je. Kiranya resipi yang di atas ni insyaAllah jadi, sebab langkah demi langkah diberikan walau untuk orang yang tak reti masak macam aku sekalipun, cewah...)

Lapisan 3:
Bila kastad agak beku sikit, bolehlah diletakkan buah-buahan koktail di atasnya.
Seterusnya bancuhlah krystal jelly mengikut sukatan pada peketnya dan tuangkan ke atas buah-buahan koktail tadi. Boleh guna sebarang perasa kegemaran tapi cantik kalau warna merah.
Walaupun namanya trifle sepatutnya 3 lapisan, tapi sedap lagi kalau ditambah lapisan lain di atasnya seperti letak yogurt atau whipping cream.
Dan memang sedap lagi kalau dimakan dengan buah-buahan lain yang dihisakan di atasnya lagi seperti strawberi, peach, anggur.. yummie yummie

Buat trifle ni untuk dibawa ke Homestay Bukit Jati... Ain yang sebut trifle ni, jadi Ain punya pasal no problem, bak kata Jiha orang Sabah celup tu; "boleh bah kalo ko". Memang ekspres sungguh membuatnya. Aku suka sebab resipi ni menggunakan bahan-bahan semuanya satu-satu tin, jadi tak ada baki-baki yang kena simpan dan akhirnya rosak macam tu aje:).

Hasilnya memang cantik & sedap! Cubalah.



Resipi diadaptasi daripada maizana di http://www.melayu.com/sembang2/mesej.php? 12.0000000755 (Terima kasih banyak-banyak!)

No comments: