Sunday, December 9, 2007

Kerja Dalam Cuti, Shah Village PJ, 5-7 Disember

5 DISEMBER 2007

KERJA DALAM CUTI

Walaupun aku tahu memang aku akan sangat sibuk dengan research dan elektif, tapi atas rasa tanggungjawab aku bersetuju bila dipilih ke Retreat 2008 HKL. Retreat ni adalah satu aktiviti untuk mempertingkatkan kualiti perkhidmatan psikiatri di HKL. Memang research & elektif 'tergendala' seketika tapi inilah sedikit sumbanganku untuk HKL... tahun depan tak tentu lagi aku di sini!

BAWA KELUARGA...

Kena bayar lebih sikit untuk bilik single, tapi antara lain aku setuju ke retreat sebab abang boleh ambil cuti dan kami semua dapat pergi bersama.

SEDAP MAKAN DI RAK THAI AMCORP MALL

PJ ni memang aku tak biasa. Amcorp Mall pun aku jarang dengar rasanya... taklah sepopular shopping mall yang lain. Tapi, memang ramai betul manusia di dalamnya. Di Rak Thai, aku makan nasi goreng, Abang & Myra makan udon, Nina & Zahra makan kuewteow. Ok jugaklah. Kenyang...

SHAH VILLAGE

Terletak betul-betul di tengah kesibukan PJ; nampak kereta bertali-arus di jalanraya yang sesak dan LRT berulang-alik di landasan ke stesen Taman Jaya yang sepelaungan. Tapi di Shah Village, suasananya jauh berbeza. Tenang dan damai. Disambut ruang lobi yang ringkas, check in dan... pintu cerminnya pun membuka ke landskap hijau dengan kolam renang yang kebiruan. Pokok-pokok palma, pokok langsuir dan bunga jingga sepit udang melukis panorama di sekitar kolam renang.

KELUARGA BEREHAT, IBU BEKERJA :)

Ini kumpulan perbincangan kami, bahagian pesakit luar. Duduk dari kiri: Dr Salina, Nazri, aku, En Raja, Sister Hamidah. Berdiri: Jeyna & Azlin. Kami cuba fokus ke arah peningkatan kualiti dan pembangunan modal insan. Aku rasa berpuashati dengan perbincangan kumpulan yang menumpu kepada perkara-perkara yang penting seperti memperkasakan (empower) perkhidmatan kesihatan primer & mengoptimakan fungsi sebagai Klinik Pakar iaitu tertiary centre. Kalau misi ini terlaksana, itu satu perkembangan yang sungguh baik untuk Hospital Kuala Lumpur. Di samping itu, penilaian objektif untuk kes kecemasan juga akan dimulakan. Klinik Methadone pula perlu pegawai perubatan barulah ada tenaga kerja penggerak. Unit Komuniti tiada masalah, Manual Prosedur Kerja Baru hanya menanti masa dilaksanakan. Idea untuk pengurusan kes komuniti multi-unit juga satu yang sangat bagus... Aku sendiri banyak belajar dari retreat ini...


BERENANG-RENANG DI KOLAM RENANG

Selepas seharian memerah otak (akulah)... ini memanglah waktu yang aku, Abang, Nina, Zara, Myra & El nanti-nantikan. Walaupun hujan turun renyai-renyai... kami semua tak berlengah-lengah.. terjun juga ke dalam kolam! El beriya-iya mengajar aku berenang.. "macam ni ibu, buat tangan macam ni, lepas tu kaki kick.." I find it very interesting to learn from my kids.. they are good teachers, so enthusiastic and positive!



TAK JADI KE EYE ON MALAYSIA

Sebelah malam, aku tetap ada kerja kumpulan. Aku dah beri green light untuk Abang & anak-anak ke Eye On Malaysia walaupun terpaksalah aku kena tinggal (sob sob)... tapi abang tak jadi pergi. Antara lain sebab hujan masih renyai-renyai dan jaan dari PJ ke KL rupanya sesak teruk setiap malam.. jadi bukan satu idea yang bagus untuk ke Eye On Malaysia dari sini. Agaknya, abang pun rasa tak seronok nak pergi kalau aku tak ada tu.. he he.. Anyway, they were having a good time enjoying computer games in the room!

6 DISEMBER 2007

Pagi, ibu kerja. Ayah & anak-anak berendam di kolam renang renang. Tengahari, masing-masing mesti seronok keluar makan di A&W.. berpayung-payung sebab hujan renyai-renyai... Romantik lah suasana tu!
Bila ibu balik kerja petang, ke kolam renang lagi. Dengan skateboard kali ini, pengalaman baru & menarik sebab boleh ke tempat yang lebih dalam dan jauh dengan latihan untuk kaki. Puas rasanya masing-masing berenang minggu ni.. bermula dari Legend Water Chalet ke Shah Village... Malamnya, selepas makan di Uncle Chili, Amcorp Mall, Abang & anak-anak balik ke rumah kerana abang ada kerja esok. Tinggallah aku seorang selepas jam 9.30 malam.... Oppss... Ingatkan nak buat powerpoint presentation tapi dok bersembang dengan Sister Azi, K.Lim & Syazlin di tepi kolam renang sampai dekat tengah malam! Pasal 'hal-hal negara'.. he he.. Negara Jabatan Psikiatri hkl la... Balik bilik jam 11.30pm baru mula buat presentation, dekat 3 jam jugalah... tapi hasilnya memuaskan hatiku dan semua orang! Banyak pula idea kreatifku timbul menghasilkan slides dengan imej-imej yang ada kesan 'dramatik'.. termsuk gambar keluarga berpayung sebelum isu perlindungan pekerja.

7 DISEMBER 2007

Pagi-pagi dikejutkan dengan Ketua Jabatan, Dr Sarfraz mengucapkan tahniah kerana aku terpilih sebagai Best Student dengan anugerah dari satu syarikat farmaseutikal. Alhamdulillah. The strong desire for success will overcome all the challenges!! Selepas pembentangan, makan tengahari dan solat, aku & Dr Mazni balik dengan LRT ke KL Sentral dan komuter ke BBB. Sempat singgah di kedai buku di KL Sentral.. banyak buku menarik tapi aku beli 4 buku sahaja. Seronok sembang dengan K.Mazni sepanjang jalan ke BBB...
GREAT!
Aku harap segala kesimpulan dalam retreat akan dapat diusahakan. Retreat ini tetap satu pengalaman yang menarik... belajar perkara baru, dengan pakar-pakar, dengan kakitangan lain, dan sekaligus bercuti dengan Abang & anak-anak...

No comments: