Monday, December 24, 2007

Aidil Adha di Springhill 1428/2007


Aidil Adha tahun ni di Springhill. Ambil peluang belajar masak 'Rendang Rembau Ibu Mertuaku' dan 'Sambal Kacang Ibu Mertuaku'.. yalah, nanti tak lama lagi bila mak ada menantu baru, menantu lama masih tak tau buat rendang; jatuh saham pulak! Sedari Aidil Fitri dah nak belajar (selepas tahu Angah dah ada 'makwe') tapi mak tak merendang pulak raya tu, sebab ayah dah tempah berbagai jenis rendang daripada tukang masak istana. Aidil Adha ni tercapailah hajat nak belajar. Buat trifle lagi (nak menebus kesilapan raya tahun lepas, buat trifle tak jadi, he he). Kali ni lebih hebat sebab dihiasi limpahan yogurt bersari mangga, dengan buah-buahan segar anggur hitam & strawberi di atasnya. Fuh... sedapnya...

Jalan ke Ulu Sepri, Rembau

Pagi Raya, berehat-rehat di rumah.. sementara menanti kaum adam melapah daging. Menjelang petang barulah balik kampung di Rembau, menziarah kedua-dua Wan di kampung. Mula-mula ke Ulu Sepri yang tetap menghijau, wah ramainya berkumpul di sana! Lepas tu ke Kota.



RESIPI RENDANG REMBAU (Preliminary... sebab belum belajar buat rempahnya betul-betul, nanti bila dah belajar betul-betul & ada gambar, akan dikemaskini semula.. he he.. kena tulis cepat-cepat ilmu yang berharga, takut lupa)


2 ekor ayam - potong-potong, seeloknya ayam kampung @ ayam pencen @ itik

20 bawang merah - tumbuk

10 bawang putih - tumbuk

2 inci Halia - tumbuk

6 Serai - titik

Santan dari 6 biji kelapa bandar yang kecik-kecik / 4 biji kelapa kampung yang besar-besar

Cili kisar - agak-agak mak kata, nak pedas letak banyak

Rempah rendang iaitu:

3 ringgit ketumbar

1 ringgit setiap satu rempah (jintan manis + jintan putih + lada hitam + kayu manis + bunga lawang + bunga cengkih)

Semuanya disangai atau di'microwave' dan dikisar kering.


La.. seringit ni nak beli kat kedai mana mak, Tesco ke Lian Yik? He he

Kalau harga rempah dah naik karang tak valid pulak resipi ni.. he he


Apa pun semua bahan tu dicampurkan dengan ayam dalam satu kuali dan dimasak sehingga jadi rendang. Perasakan dengan garam. Eh.. sonang yo, omak yo... sodap pun sodap. He he..


RESIPI SAMBAL KACANG


Cili kering kisar - agak-agak

Bawang merah - tumbuk

Bawang putih - tumbuk

Halia - titik

Lengkuas - titik

Serai

La.. tengok tu aku tak tengok betul-betul jumlahnya. Tumiskan semua di atas tu. Masukkan ayam yang dipotong kecil. Masukkan kacang tanah kisar, nak senang dan sihat masuk microwave 5-10 minit dan kisar. Masukkan air, gula melaka dan gula biasa. Masak hingga pekat dan pecah minyak. Siap.


Rasa tak pass lagi la aku raya ni...


No comments: