Sunday, November 18, 2007

Misi Yang Besar

Aku ada misi yang sungguh besar iaitu mendapatkan pelepasan untuk program elektif selama 12 minggu. Bukan mudah ni tapi aku mesti berusaha. Elektif ini sangat penting kerana ia menentukan kejayaan penyelidikan perubatan yang aku buat. Entahlah, perjalanan hidup seorang doktor tidak pernah mudah. Orang lain dapat cuti belajar bergaji penuh untuk menyiapkan penyelidikan untuk thesis masing-masing. Doktor ? Bekerja, on call, kena buat penyelidikan untuk thesis juga, kenaikan pangkat pun ditangguhkan hingga habis belajar dengan alasan 'sedang cuti belajar' sedangkan mana cutinya? Semua ini cabaran yang perlu dilalui bagi mengejar satu 'kepakaran' dalam dunia perubatan. Ok, tak mengapa. The bitter the struggle the sweeter the success. Patah sayap kubertongkatkan paruh, gunung kudaki, kudaki jua!!Apa yang pasti, selepas sukses nanti, aku akan betul-betul menghargai apa yang aku perolehi dan tidak semestinya aku melakukannya dengan cara biasa.

No comments: