Tuesday, November 27, 2007

Hari Kesihatan Mental Sedunia HKL 2007

Aku terkejut sebab ada orang komen dalam blog aku! Thanks to Kevin, whoever you are. Walaupun dalam hati aku berkata; Alamak! Apa-apalah aje yang telah kutulis... Apa-apapun inilah aku, tanpa perlu berpura-pura. Seorang yang masih terkial-kial memperbaiki diri, dalam segala segi. Hari ini bermula dengan bangun awal pagi, tapi tidur kembali. Pukul 6.30 pagi baru kelam-kabut ke bilik mandi. Kenapa ni? Tanda-tanda tak bersemangatlah ni... nak mengharung sesaknya jalan ke tempat kerja, menghadap kerenah boss yang tak tahu lagi macamana hari ini... aku sebenarnya dah tak sesuai kerja makan gaji! Walau bagaimanapun 'Pelancaran Hari Kesihatan Mental Sedunia 2007, Peringkat Hospital Kuala Lumpur' membuka mata dan mindaku. Terutamanya ucapan daripada Profesor Datuk Abu Hasan, pemangku pengarah. Sebagai seorang pakar traumatologi, beliau mengupas isu kesihatan mental dengan bagus sekali. Aku memang sangat setuju dengan saranan beliau supaya profesional dalam psikiatri bersikap lebih proaktif dan masuk ke dalam komuniti untuk membantu ramai orang yang memerlukan perkhidmatan ini. Bukan duduk dalam kepompong sendiri, menanti pesakit datang. Perkhidmatan psikiatri perlu diperluaskan melampaui stigma yang tebal, dan bukan sekadar dilihat sibuk dengan pesakit mental yang serius sahaja kerana ramai orang di luar sana yang mengalami masalah yang kurang serius tapi cukup untuk mengganggu produktiviti dalam pekerjaan. Konsep 'mental wellness' perlu diketengahkan agar masyarakat lebih terbuka dengan isu kesihatan mental. Nah, aku memang tidak silap memilih occupational psychiatry.. walaupun ia adalah satu bidang yang baru di Malaysia. Aku suka cabaran dari sesuatu yang baru! Aku semakin yakin ini adalah satu komponen yang penting bila memperkatakan tentang kesihatan mental. Petang singgah ke kedai buku Rhythm, aku beli buku 'Buat Duit Dari Rumah' dan 'Mengurus Stres'... menariknya kalau boleh buat duit dari rumah dan juga menghilangkan stres. Dua perkara yang kalau beres mungkin aku boleh bangun lebih awal di pagi hari dengan penuh bersemangat. Nampaknya aku sendiri memang belum mencapai tahap mental wellness!

No comments: