Thursday, November 22, 2007

Misi 2/3 Terlaksana

Berjumpa Professor H sememangnya menceriakan hatiku. Dia punya kepercayaan terhadapku dan menggalakkan aku menjalankan program elektif yang aku cadangkan. Tiada halangan, 3 bulan elektif, katanya. Respons daripada Dr R dan Prof A yang kuminta menjadi penyelia juga nampak positif. Sememangnya aku tahu halangan terbesar adalah daripada Ketua Jabatan untuk memberi pelepasan. Tapi aku tidak mahu komen panjang. Biarlah aku melihatnya dari sudut yang positif; bahawa akhirnya aku telah berjaya mendapatkan 2 bulan elektif dengan hasil usahaku menyiapkan proposal dan mencari penyelia yang berkelayakan. Itu sudah dikira satu kejayaan untuk pelatih sarjana... kerana selama ini ramai yang tidak berjaya langsung mendapat pelepasan elektif. Apa yang dapat kukatakan, senario ini sungguh menyedihkan... memikirkan diri adalah seorang profesional yang telah berkhidmat lebih satu dekad, dalam tahun akhir sarjana kepakaran. Cuba bayangkan kalau aku dalam bidang lain, aku mungkin di tahap lebih tinggi. Aku tidak nampak bagaimana potensi diri dapat berkembang dalam persekitaran sebegini. Yang aku dapat lihat ialah jiwaku memang tidak mungkin mendapat kepuasan bekerja dalam situasi begini! Aku tidak harus mensia-siakan apa yang aku tahu aku boleh lakukan jika diberi peluang.. kerana aku menghargai diriku maka aku harus mencari jalan keluar!

No comments: