Sunday, January 27, 2008

Paman Rozi

Dunia semakin kecil di zaman teknologi... semakin laju, semakin tak terduga dan sering membuat kejutan demi kejutan.

Bermula dengan membaca buku "Rahsia Ajaib Untuk Berjaya'... hati terdetik; "Paman Rozi ke ni?" Dia yang aku ingat ialah saudara sebelah emak, kawan Pak Usu, selalu datang ke rumah waktu aku kecik-kecik... waktu tu tu aku 'Alin' dan "Ain' masih kecik lagi.. (ha.. sekarang, Paman Rozi ingat tak kitorang ni?).. tapi tak lama lepas tu, Paman Rozi dan seorang abangnya, menghilang dari kampung tanpa khabar berita. Bak kata orang, entah mati entahkan hidup, langsung ghaib tanpa cerita...

Waktu membaca buku tu, hati semacam yakin, memang Paman Rozi. Wah, tak sangka dah jadi seorang penulis tersohor! Eh, sebagai anak Sungai Lang mestilah tumpang berbangga. Bak kata orang, siapa yang menduga anak kampung yang pergi merantau sehelai sepinggang sewaktu mudanya, ke kota yang penuh cabaran - dulu-dulu orang kata kota 'neon dan kelkatu'.. tapi sekarang kota yang cabarannya lebih dari itu - masih boleh jadi 'orang'... dan bukan sekadar 'orang', tapi boleh menulis buku memotivasi orang lain. Tahniah!

Buku yang aku baca, Paman Rozi hadiahkan kepada Pak Usu Zakaria. Seronok baca buku tu, sebab kenal dengan watak-wataknya, dan familiar dengan tempat-tempatnya, dengan nasi ambeng, pecal dan sotonya... dan menarik jalan ceritanya.

Pendapatku, kenapa Paman Rozi berjaya berada di tempatnya sekarang walau keluar dari kampung sebatang kara sehelai sepinggang; ialah kerana Paman Rozi ada jati diri yang tinggi. Itu yang dapat aku rasakan bila baca buku tu. Seingatku, tak pernah aku baca buku yang mengulas budaya kehidupan orang-orang Jawa di Malaysia yang ditulis dengan begitu menarik dan bergaya. Paman Rozi memerhati, mengimbau memori, menggarapnya dan menghargai erti menjadi anak Jawa. Tersurat cerita-cerita anak Jawa dan tersirat rasa bangga terhadap asal-usul dan warisan bangsa.

Bukan nak berbangga-bangga dengan bangsa ini dan itu. Tapi Tuhan menjadikan kita berbangsa-bangsa untuk saling kenal mengenal. Pada akhirnya, Jawa, Minang, Banjar - kita tetap serumpun Melayu. Pada akhirnya, Melayu, Cina, Arab, Parsi, Jepun, Eropah.. kita tetap anak Adam dan ada satu Tuhan. Tapi setiap bangsa perlu ada jati dirinya dan rasa bangga dan hormat kepada warisan bangsanya. Itulah rahsia bangsa-bangsa yang berjaya dan dipandang tinggi.

Buku tu banyak cerita nostalgianya, seolah-olah melalui zaman kecik-kecik dulu.. walau banyak tak berkesempatan jadi se'adventurous' (atau se'nakal'?) Paman Rozi dan Pak Usu, maklumlah kami ni budak-budak perempuan, rasa macam terbayar hutanglah dengan membaca buku tu..

Terkejut badak bila dapat mesej "Why you call me Paman?" dalam blog.. tak sangka pulak! Ain pun mesti terkejut tu kan! Sebab tu aku kata dalam zaman teknologi ni dunia semakin kecil. Seorang yang kita rasa hanya berada di zaman silam kita, kerana dia telah tak wujud berpuluh-puluhan tahun, tiba-tiba hanya berjarak satu 'klik' di sana...

Tahniah Paman Rozi. Semoga terus sukses. Ingat ke tak ingat kat kitorang ni, tak kisah....tapi kalau tak ingat, memang tak patut tau.. he he..

1 comment:

Anonymous said...

wah, lama ain tak jenguk blog kakak. blog ain pun lama lah tu.. ye lah, bertemu dgan abg rozi... hai hai hai.. abd rozi ingat ain ye.. he he he