Friday, January 25, 2008

Detik Berharga

Dalam hidup ni kita perlu stress tapi jangan sampai distress. Kalau hidup monotonous sahaja, terlalu rutin dan tiada keterujaan pun memang tak seronok.

Tapi apapun hidup mesti terurus, makan minum dan tidur mesti terurus sebab itu keperluan hidup yang asas sekali. Kalau tidak, mesti ada kesannya.

Malam tadi aku boleh tak tidur kecuali sepicing dua! Tak pernah lagilah buat begitu sepanjang menyiapkan thesis. Tapi, entah kenapa malam tadi rasa tak nak berhenti sebab seronok betul menganalisis data sampai tak terasa nak tidur. Tak terasa dah pukul 5 pagi.... Waktu tu, tengok sedap betul El tidur di karpet sebelah meja komputer temankan ibunya yang yang bertungkus-lumus di depan komputer - barulah aku cuba merebahkan badan seketika. Bangun setengah jam lepas tu solat subuh dan tiba-tiba aku rasa tak berdaya nak buat apa-apa... terus tidur sampai pukul 10 pagi.

Bangun-bangun, terpa komputer lagi.. tak terasa lapar pun. Mandi pun, nanti dululah! Tiba-tiba dah pukul 2 petang. Hah!?

Aku ni dah jadi terlampau fanatik nak menghasilkan my ground-breaking thesis apa!? Apa sudah jadi ni!?

Tidak mungkin berterusan begini, lepas beberapa hari, aku mesti jadi tak normal!! He he..

Jadi, aku pun berhenti, mandi.. dan terasa segar dan 'hidup' kembali. Keluar, ambil Nina, Zahra & Myra dari sekolah. Dah berapa hari aku biarkan aje budak-budak tu balik naik van walaupun aku ber'SOHO' di rumah... Teringat cerita Mak Wan, dia tak boleh lupa seronoknya waktu anak-anaknya kecil, semua di depan mata... riangnya anak-anak, senyuman mereka bila nampak kereta kita tiba di laman sekolah, disambung dengan berebut-rebut bercerita semasa dalam kereta.. saat-saat itu takkan selamanya begitu.... ia akan berlalu, tanpa kita menyedarinya.

Memang aku tak sabar tunggu hari 'merdeka' ku.. tapi sekali-kali aku tak akan korbankan kualiti thesis yang aku sediakan. Biar lambat sikit siap, tapi mesti puas hati. Dan aku juga tidak mahu lagi 'terlalu tak tentu arah' sampai mengorbankan perkara-perkara lain yang juga penting dalam kehidupan! Detik-detik berharga bukan selama-lamanya ada...

Walau tak sabar nak siapkan thesis.. tapi hati terasa sedih, sebab selepas hantar thesis, aku kan kembali masuk kerja macam biasa. Tiada lagi SOHO.. tiada lagi mencari-cari kelibat anak-anak yang melambai-lambai di pintu sekolah.

No comments: